Followers

Sunday, November 22, 2009

Siasatan Perlu Dilakukan

Dalam Kes PKFZ, rakyat Malaysia berasa begitu bangga dengan YB Menteri Pengangkutan Datuk Seri Ong Tee Kiat. Sebagai seorang menteri yang bertanggunjawap terhadap kementerian ini dia telah mengabmbil initiatif untuk menyiasat kes PKFZ. Repot demi repot mesti dibangkitkan oleh YB Menteri walaupun ia mungkin tidak disentuh sama sekali oleh ahli-ahli jawatankuasa. Pada masa itu, isu ini tidak disentuh bukan sebab kita tidak perhatin terhadap isu manakala kami tidak faham akan isu yang sebenarnya. Kami pernah meminta supaya satu taklimat dibuat agar kami mempunyai pengetahuan yang mendalam kerhadap isu tersebut tetapi taklimat tidak pernah diadakan.

Baru-baru ini kita juga telah terbaca dalam akhbar yang mengatakan satu lagi penyelewengan telah berlaku dibawah jaga kementerian pengangkutan, iaitu KTM. KTM telah dikatakan membeli gerabak keretapi diperbahrui (re-cond) atau lebih senang difahami dan lebih tepat second hand, dengan harga yang lebih tinggi daripada pasaran manakala satu negara lain telah membeli dengan harga berpekej yang lebih rendah daripda harga Malaysia. Apa sebabnya? adakah kerana negara kita tidak mempunyai persahabatan diplomatik yang baik dengan negara asal atau ada hal-hal lain yang perlu kita tahu?

Dalam perkara ini saya berasa begitu sedih dan hairan kenapa YB Menteri Pengangkutan yang begitu tegas tiba-tiba membela pulak pembelian tersebut? Bukankah YB Menteri sepatutnya membuka satu file penyiasatan dengan menubuhkan Jawatankuasa Penyiasatan Bebas untuk menyiasat perkara ini. Tidak kah perkara ini juga merupakan satu perkara yang serius. Mengikut kata-kata YB Menteri, sekirannya perkara ini tidak diambil tindakan yang tegas Barisan Nasional akan hilanag kuasa pada pilihanraya yang akan datang. Bagus kata-katanya itu, akan tetapi tidakkah kes/isu KTM juga merupakan satu perkara yang serius dan sekiranya tidak diamabil tindakan yang tegas, kita juga akan mengahadapi masalah yang sama ?

kali ini, kenapa YB. Menteri pula menjadin pembela kepada perkara ini. Bukankaah YB Menteri sepatutnya mengambil tindkan yang tegas memandangkan ia berlaku semasa YB Menteri menerajui kementerian ini?

TINDAKAN YANG SETIMPAL DENGAN GRAVITI KES INI PERLU DIAMBIL.

4 comments:

Unknown said...

PKFZ cuma 10 million, kes KTM ada 20 million, yang baru-baru ini The Star ada lebih 600 million kalau semua siasat macam mana nak pencen di Jepun?

侯振德律师 said...

keykok,

tak perlu pencen, berkelah pu boleh juga. Jepun ada juga pantai!

CK said...

Hi Mr Haw, ada apa nak cakap tentang Koh Kay Kim. Pada saya, dia sama macan OTK ada sikiy kecacatan Metal. hahahahaha.

Low Yili said...

'这世上数我最牛' 做的好,写得好.